“RODO w telekomunikacji – ochrona danych osobowych w branży telekomunikacyjnej”
Wprowadzenie
Adresaci szkolenia
- Kadra wyższego szczebla przedsiębiorców telekomunikacyjnych
- Przedstawiciele komórek przedsiębiorców telekomunikacyjnych odpowiedzialnych za pozyskanie klienta, utrzymanie i proces windykacji
- Przedstawiciele komórek przedsiębiorców telekomunikacyjnych odpowiedzialnych za obsługę klienta
- ASI, IOD, przedstawiciele komórek odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
- Przedstawiciele komórek odpowiedzialnych za Business Intelligence
- Prawnicy działów prawnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych
- Wszystkie osoby zainteresowane tą tematyką
Program
- Umiejscowienie RODO w ramach źródeł prawa dotyczących działalności telekomunikacyjnej
- Charakter prawny RODO w polskim systemie prawnym
- Zastosowanie RODO w ramach źródeł prawa dotyczących działalności w obszarze telekomunikacji
- Zastosowanie orzecznictwa sądów polskich i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej po wejściu w życie RODO
- Zastosowanie softlaw jako źródło wytycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych
- Prawne i praktyczne problemy związane z umiejscowieniem RODO w polskim systemie prawnym
- Relacja RODO do przyszłych regulacji w obszarze działalności telekomunikacyjnej
- Relacja RODO do Kodeksu łączności elektronicznej
- Relacja RODO do dyrektywy NIS (cyberbezpieczeństwo)
- Relacja RODO do rozporządzenia o e-Prywatności
- Nowy organ ochrony danych osobowych i jego kompetencje nadzorcze nad przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi
- Status prawny Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
- Zakres uprawnień Prezesa UODO wobec przedsiębiorców telekomunikacyjnych – wyznaczenie granic uprawnień nadzorczych pomiędzy Prezesem UODO a Prezesem UKE
- Nowe zasady prowadzenia postępowania przed Prezesem UODO – przepisy szczególne do kodeksu postępowania administracyjnego
- Sposoby komunikowania się z Prezesem UODO w związku z realizowaniem wymogów prawnych
- Rodzaje sankcji nakładanych przez Prezesa UODO, tryb ich nakładania i sposób odwołania się od nich
- Zakres przedmiotowy zastosowania RODO w działalności telekomunikacyjnej
- Metodologia wyznaczania ,,danych osobowych” na podstawie art. 4 pkt 1 RODO – różnice i podobieństwa do poprzednich regulacji prawnych: dyrektywy 95/46/WE oraz ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych;
- Nowe spojrzenie na szczególne rodzaje danych: pliki cookies, adresy IP i inne szczególne identyfikatory na podstawie definicji ,,danych osobowych” w RODO;
- Identyfikowanie danych osobowych z kręgu danych objętych ,,tajemnicą telekomunikacyjną” – praktyczne problemy;
- Granice identyfikacji: anonimizacja, pseudonimizacja i split danych osobowych – metodyka, problemy praktyczne i prawne, inne przypadki zakończenia stosowania RODO;
- Problematyka usuwania danych osobowych a wymogi dotyczące ,,backapowania” danych
- Zakres zastosowania RODO do danych osobowych osób działających w imieniu i na rzecz osób prawnych
- Zakres zastosowania RODO do osób fizycznych prowadzących indywidualną działalność gospodarczą
- Zakres zastosowania RODO do adwokatów, radców prawnych, notariuszy i innych regulowanych zawodów
- Zakres podmiotowy zastosowania RODO do działalności telekomunikacyjnej
- Rodzaj podmiotów wskazanych w RODO i kryteria ich wyróżnienia – aspekty praktyczne
- Omówienie kryteriów identyfikacji przedsiębiorców telekomunikacyjnych i podmiotów trzecich z punktu widzenia statusu administratora, podmiotu przetwarzającego i odbiorcy
- Ustalenie przykładów występowania statusu współadministratora w procesie świadczenia usług – analiza kazusów
- Ustalenie statusu prawnego w zakresie przetwarzania danych osobowych w odniesieniu do umów współpracy międzyoperatorskiego, w tym m.in. roamingu krajowego i międzynarodowego
- Rodzaje usług o charakterze ,,ancillary services” – problemy prawne i praktyczne związane z identyfikacją podmiotów i ich statusu na gruncie RODO
- Wyznaczenie statusu prawnego w zakresie przetwarzania danych osobowych w ramach grupy kapitałowej
- Konsekwencje związane z wyznaczeniem statusu prawnego w zakresie przetwarzania danych osobowych – omówienie obowiązków przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
- Inspektor Ochrony Danych – prawne i praktyczne problemy związane z ustanowieniem w strukturze przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
- Zakres terytorialny zastosowania RODO
- Omówienie znaczenia rozszerzenia zakresu terytorialnego zastosowania RODO dla działalności telekomunikacyjnej
- Uwzględnienie rozszerzonego zastosowania RODO we współpracy międzyoperatorskiej o charakterze międzynarodowym
- Pozyskiwanie klienta (abonenta) i jego utrzymanie – Nowe zasady wykorzystania danych osobowych w celach marketingowych na podstawie RODO
- Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
- marketing własnych produktów/usług i osób trzecich
- wymogi w zakresie zgody/przesłanki ustawowe w zakresie przetwarzania danych osobowych
- cross-selling baz danych
- Prawne obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych
- obowiązki wobec osób, których dane dotyczą
- obowiązki wobec organu nadzoru (nowy Urząd Ochrony Danych Osobowych, Prezes UKE)
- Wykorzystanie danych osobowych z zastosowaniem różnych kanałów komunikacji z osobą fizyczną
- Wymogi dotyczące zgody i wymogi informacyjne określone w przepisach innych niż RODO
- Pozyskiwanie danych osobowych z publicznie dostępnych źródeł (np. GUS) do działalności marketingowej a wymogi RODO
- Oferty utrzymaniowe a wymogi RODO
- Zastosowanie RODO w działalności Business Intelligence
- Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych
- Ewaluacja i scoring a wymogi RODO
- Pozyskiwanie danych osobowych w celach oceny wiarygodności płatniczej klienta z różnych źródeł – określenie wymogów prawnych
- Pozyskiwanie danych osobowych od podmiotów z grupy kapitałowej – dopuszczalność oraz określenie wymogów prawnych
- Prawne podstawy gromadzenia danych osobowych dotyczących jego wiarygodności na podstawie RODO i okres przechowywania tych danych
- Inne szczególne przypadki gromadzenia danych osobowych – analiza kazusów
- Wykonanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych
- Zakres uprawnień i obowiązków dostawcy usług telekomunikacyjnych względem abonenta, Prezesa UKE, Prezesa UODO oraz podmiotów uprawnionych – a RODO
- Zastosowanie RODO w przypadku zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych
- Wpływ RODO jako nowej regulacji na sposób prowadzenia postępowania reklamacyjnego i wykorzystanych do tego celu kanałów komunikacji
- Omówienie zmian wynikających z przyszłej ustawy sektorowej
- Retencja danych a RODO
- Konstruowanie oferty na usługi łączone w oparciu o usługi świadczone w chmurze obliczeniowej – problemy prawne i praktyczne na gruncie RODO
- Uprawnienia osób fizycznych, których dane osobowe są przetwarzane
- Omówienie uprawnień osób fizycznych określonych w RODO i innych przepisach w związku z wykorzystaniem danych osobowych w celach marketingu produktów lub usług własnych i podmiotów trzecich oraz danych osobowych abonentów
- Przenoszalność danych osobowych – problemy prawne i praktyczne związane z realizacją tego uprawnienia
- Konsekwencje prawne naruszenia uprawnień osób fizycznych
- Omówienie granic realizowania uprawnień osób fizycznych na podstawie praktycznych przykładów – analiza kazusów
- Powierzenie przetwarzania danych osobowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na nowych zasadach
- Podmiot przetwarzający jako ,,profesjonalista” – skutki prawne dla przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
- Nowe wymogi dotyczące treści w zakresie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych
- Praktyczne zagadnienia dotyczące powierzenia przetwarzania danych osobowych na podstawie RODO
- Zabezpieczenie interesów stron umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych – analiza kazusów
- Zakres odpowiedzialności administratora i podmiotu przetwarzającego – analiza kazusów z sektora telekomunikacji
- Audytowanie przetwarzania danych osobowych na podstawie RODO – specyfika przedsiębiorców telekomunikacyjnych
- Przygotowanie audytu na podstawie RODO
- Sposoby oceny ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w działalności telekomunikacyjnej
- Prawne i praktyczne aspekty wykonania procesu DPIA na podstawie art. 35 RODO
- Zasady sprawozdawczości poaudytowej
- Wdrożenie rekomendacji z przeprowadzonych audytów
Autor wielu publikacji z tego obszaru specjalizacji, w tym publikacji książkowych, obejmujących m.in.
- A. Krasuski, Ochrona danych osobowych na podstawie RODO, Wolters Kluwer 2018 r.
- A. Krasuski, Chmura obliczeniowa, Prawne aspekty zastosowania, Wolters Kluwer 2018 r.
- A. Krasuski, Prawo telekomunikacyjne, Komentarz, Wydanie IV, Wolters Kluwer 2015 r.
- A. Krasuski, Ochrona danych osobowych w obrocie tradycyjnym i elektronicznym, Wolters Kluwer 2012 r.
- A. Krasuski, Outsourcing danych osobowych w działalności przedsiębiorstw, Lexis Nexis 2010 r.
Stale współpracuje z Instytutem Łączności. Prowadzi warsztaty i kursy szkoleniowe z powyższego obszaru zagadnień dla Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU), Instytutu Łączności, Wolters Kluwer.
Czas trwania
Szkolenie w trybie stacjonarnym: 2 dni
Szkolenie w trybie e-learningowym: 8 dni
Koszt
Szkolenie w trybie stacjonarnym: 2130 PLN + VAT
Szkolenie w trybie e-learningowym: 1170 PLN + VAT
Metoda prowadzenia
- Szkolenie odbywa się w Ośrodku Szkolenia Instytutu Łączności, w Warszawie, ul. Szachowa 1.
- Każdego dnia szkolenie trwa osiem godzin dydaktycznych – 45 min (łącznie 16 h).
- Pierwszego dnia zajęcia rozpoczynają się o godzinie 10:00, a kończą o 17:15. Drugiego dnia zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00, a kończą o 16:15.
- Zajęcia pogrupowane są w cztery półtoragodzinne bloki, przedzielone dwoma przerwami kawowymi i lunchem.
- Zajęcia mają formę wykładów, prezentacji konkretnych rozwiązań oraz moderowanej dyskusji z uczestnikami szkolenia.
Szkolenie w trybie e-learningowym
Wersja e-learningowa
Do pobrania
Pobierz: Formularz zgłoszeniowy »
Subskrybuj nasz Newsletter
Otrzymasz dostęp do darmowych materiałów szkoleniowych
i nie przegapisz żadnej z istotnych naszych inicjatyw.