“Wprowadzenie do języka Java
i środowiska NetBeans”
Cel szkolenia
Wzrastająca popularność Javy wpłynęła na powstanie silnej społeczności, której członkami są zarówno duże firmy, np. IBM, Oracle, fundacje, np. Apache Fundation jak i będący doskonałymi fachowcami pojedynczy programiści. Efektem tego jest wielość źródeł informacji dotyczących Javy, powstanie bibliotek oprogramowania, gotowych aplikacji z dostępnym kodem źródłowym, szkieletów aplikacji (ang. frameworks), które można efektywnie (i bardzo często bezpłatnie) wykorzystać we własnej pracy, co przekłada się bezpośrednio na wzrost produktywności i niezawodność tworzonego oprogramowania.
Widać więc, że Java jest językiem przyszłościowym i czas poświęcony na jego naukę nie jest na pewno czasem straconym. Włożony wysiłek będzie procentował nawet wtedy, gdy programujemy w innym języku, gdyż wiele dobrych praktyk programistycznych , używanych przy tworzeniu oprogramowania w Javie jest uniwersalne.
W trakcie kursu będziemy wykorzystywać do tworzenia oprogramowania środowisko NetBeans. NetBeans jest narzędziem darmowym, rozszerzalnym przy pomocy wtyczek. NetBeans charakteryzuje wysoka jakość, dopracowanie i niezawodność, czytelny i przyjazny interfejs użytkownika, automatyzacja wielu zadań programistycznych, dzięki czemu możliwy jest szybki start z językiem Java.
Ze względu na bardzo funkcjonalny interfejs do wizualnego tworzenia aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika NetBeans jest naturalnym środowiskiem pracy dla programistów, którzy mają doświadczenia w Delphi czy Visual Basicu.
Zakres kursu obejmuje podstawowe i wybrane zaawansowane elementy języka Java oraz dokładne zapoznanie się z możliwościami NetBeans. Kurs jest ma nastawienie praktyczne, uczestnicy w czasie szkolenia wykonują wiele drobnych i poważniejszych ćwiczeń.
Uczestnicy
Korzyści z udziału w szkoleniu
Uczestnicy szkolenia posiądą następujące umiejętności:
- poznanie języka Java,
- poznanie metodyki tworzenia kodu w Javie (bądź innym języku zorientowanym obiektowo),
- efektywne wykorzystanie NetBeansa do pisania programów w Javie,
- wykorzystanie Mavena do zarządzania kodem
- zapoznanie się z najważniejszymi bibliotekami programistycznymi wykorzystywanymi przy tworzeniu kodu w Javie.
Program
- Podstawy języka Java. Wprowadzenie do środowiska NetBeans.
- Wstęp. Historia Javy, zalety języka, zastosowania.
- Architektura języka. Java Virtual Machine, mechanizm HotSpot. Wydajność Javy – fakty i mity. Możliwość uruchomienia programów na wielu platformach.
- Java a Twój ulubiony język programowania (C++, Delphi, Python…).
- Elementy programowania obiektowego.
- Wszystko jest obiektem.
- Obiekty i ich interfejsy. Projektowanie z wykorzystaniem interfejsów.
- Obiekty jako byty o określonej odpowiedzialności dostarczające usług innym obiektom.
- Ukrywanie implementacji.
- Dziedziczenie i kompozycja. Polimorfizm.
- Pierwszy program w Javie. Hello Word!
- Tworzenie i uruchomienie programu w Javie (Notatnik + linia komend).
- Instalacja i podstawy NetBeans.
- Pierwszy program w Javie i NetBeans. Tworzenie pakietów i klas. Kompilacja i uruchamianie programów Javy w NetBeans
- Klasy i obiekty. Tworzenie i niszczenie obiektów – podstawowe informacje.
- Podstawowe elementy języka Java.
- Klasa: pola i metody.
- Zmienne, wbudowane typy danych i ich ograniczenia.
- Operatory
- Bloki, pętle i inne elementy sterujące przebiegiem programu.
- Wykorzystanie mechanizmu podpowiedzi i wzorców kodu w NetBeans.
- Tworzenie dokumentacji (JavaDoc) oraz konwencje tworzenia kodu Javy (Java Code Conventions). JavaDoc w NetBeans.
- Inicjalizacja obiektów i zwalnianie zasobów.
- Tworzenie obiektów przy pomocy konstruktorów.
- Alternatywne sposoby tworzenia obiektów. Metody i pola statyczne.
- Kolejność inicjalizacji pól w obiekcie.
- Przeciążanie metod – podstawy.
- Typy tablicowe.
- Ukrywanie implementacji.
- Grupowanie klas w pakietach. Tworzenie bibliotek klas.
- Ograniczanie dostępu do klas, metod i pól w Javie.
- Używanie utworzonych klas i bibliotek.
- Kompozycja.
- Dziedziczenie.
- Kompozycja a dziedziczenia. Poprawne wykorzystanie dziedziczenia, problemy z nadużywaniem dziedziczenia.
- Słowo kluczowe final.
- Tworzenie archiwów JAR.
- Miejsca w Internecie, które powinien znać każdy programista Java.
- Poznajemy Javę.
- Polimorfizm.
- „Czysty” polimorfizm a rozszerzenie.
- Kolejność inicjowania obiektów a polimorfizm.
- Klasy abstrakcyjne.
- Projektowanie z wykorzystaniem polimorfizmu. Unikanie „spaghetti code”.
- Interfejsy.
- Wielodziedzicznie w Javie.
- Interfejsy i dziedziczenie. Zagnieżdżanie interfejsów.
- Interfejs jako kontrakt: warunki wstępne, końcowe oraz niezmienniki.
- Klasy wewnętrzne.
- Gdzie można umieszczać klasy wewnętrzne. Dostęp do klas wewnętrznych.
- Anonimowe klasy wewnętrzne.
- Własności klas wewnętrznych.
- Gdzie, jak i kiedy używać klas wewnętrznych.
- Typowe błędy popełniane przy programowaniu w Javie.
- Problemy z klasą String. Wykorzystanie obiektów niezmiennych (ang. immutable).
- Obsługa błędów w Javie. Wyjątki.
- Przechwytywanie wyjątków, try-catch-finally.
- Tworzenie wyjątków.
- Poprawne użycie wyjątków, łańcuchy wyjątków.
- Wyjątki jako element bezpieczeństwa.
- Czy wyjątki są potrzebne?
- Logowanie wyjątków. (*)
- Asercje.
- Debugowanie aplikacji w NetBeans.
- Tworzenie testów jednostkowych. (*)
- JUnit – testy jednostkowe.
- Wykorzystanie NetBeans do tworzenie testów jednostkowych.
- Wykrywanie typu obiektów „w locie” – mechanizm RTTI.
- Rzutowanie typów w Javie. Potrzeba RTTI.
- Odbicie (reflection) – zdobywanie informacji o obiekcie w trakcie wykonywania programu.
- Tworzenie aplikacji wielojęzycznych
- Lokalizacja (locale).
- Internacjonalizacja (I18n).
- Tworzenie zasobów językowych w plikach *.properties. Wykorzystanie Unikoda.
- Narzędzia native2ascii. Wsparcie NetBeans przy tworzeniu aplikacji wielojęzycznych.
- Kolekcje obiektów.
- Tablice, klasa Arrays.
- Kolekcje obiektów. Lista. Zbiór. Mapa (tablica asocjacyjna).
- Generyki (Java Generics)
- Iteratory. Przeglądanie kolekcji.
- Operacje na elementach kolekcji.
- Sortowanie – wzorzec projektowy Strategy.
- Wypełnianie kolekcji obiektami.
- Inne operacje.
- Synchronizacja dostępu do kolekcji.
- „Stare kolekcje” z Javy 1.0/1.1.
- Problemy z kolekcjami i radzenie sobie z nimi.
- System wejścia-wyjścia w Javie.
- Klasa File.
- Zrozumieć I/O w Javie – strumienie.
- Wejście i wyjście InputStream, OutputStream, buforowanie. Kompresja.
- Serializacja obiektów.
- Konfiguracja aplikacji przy pomocy Properties i Preferences.
- Wyrażenia regularne w Javie. Wykorzystanie biblioteki java.util.regexp. (*)
- Wątki w Javie – wykonywanie kilku czynności w tym samym czasie.
- Potrzeba wątków. Podstawy. Dzielenie zasobów.
- Współpraca między wątkami.
- Refaktoryzacja kodu.
- Dlaczego będziemy refaktoryzować kod?
- Wsparcie refaktoryzacji w NetBeans.
- Zarządzanie kodem przy pomocy Maven-a.
- Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika.
- Wykorzystanie wzorca Model-View-Controller do budowy GUI. Separacja logiki aplikacji i wyglądu
- Podstawowe komponenty Swing. Przechwytywanie zdarzeń.
- Wizualne tworzenia interfejsu użytkownika przy pomocy Matisse GUI Builder NetBeansa. Przegląd komponentów Swing.
- Zasady poprawnego tworzenia interfejsu użytkownika. Problem wielowątkowości.
- Aplety Java (ang. java applets)
- Komponenty JavaBeans i komponenty Swing.
- Biblioteki ułatwiające tworzenie GUI.
- Swing kontra SWT.
- Metadane (ang. annotations). Konfiguracja aplikacji i automatyczne
generowanie kodu. (*) - Tematy dodatkowe (*)
- Wykorzystanie Jakarta Ant do zarządzania kodem. Wykorzystanie Anta w ramach NetBeans, modyfikacja domyślnej struktury projektu.
- Obsługa bazy danych z poziomu Javy – JDBC.
- Profilowanie (badanie wydajności) aplikacji. NetBeans Profiler.
(*) Gwiazdką są oznaczone zagadnienia dodatkowe, które są omawiane, gdy starczy na nie czasu.
Czas trwania
5 dni szkoleniowych
Koszt
3700 PLN + VAT
Metoda prowadzenia
Wersja e-learningowa
Do pobrania
Pobierz: Formularz zgłoszeniowy »
Subskrybuj nasz Newsletter
Otrzymasz dostęp do darmowych materiałów szkoleniowych
i nie przegapisz żadnej z istotnych naszych inicjatyw.