„Zarządzanie przez cele”
Ważnym czynnikiem współpracy w zespole jest uzgodnienie, rozumienie i poznawanie różnych, odmiennych punktów widzenia. Zwłaszcza istotne jest uzgodnienie tego, co rozumiane jest pod pojęciem samego, konkretnego celu.
Zawsze można i należy wyznaczyć dla zespołu cele z zakresu zachowania i cele konkretne dla procesów grupowych. Można wyznaczać cele nauczania i w ten sposób stworzyć pewien wzorzec dla pojęć: „chcę i mogę wiedzieć”.
Należy jednak najpierw się zastanowić, czy chcemy i czy widzimy sens pracy z celami. Czy chcemy dokładnej definicji naszej pracy i naszych umiejętności. Dotyczy to zwłaszcza przełożonych. Zwłaszcza im powinno zależeć na dokładnym ustaleniu, co wolno, a czego nie jego pracownikom.
Osoba myśląca i działająca w kategoriach celu inicjuje przyszłość i ponosi za nią odpowiedzialność. Decydując się na pracę z celami musi się zrezygnować z samowoli i z niekontrolowanej spontaniczności, ale w zamian zdobywa się zaufanie zespołu i przełożonych.
Każdy cel jest stanem, którego planuje się osiągnąć w konkretnym czasie, za pomocą szeregu konkretnych przedsięwzięć. Składa się z treści (co ma być zrealizowane i z jaką jakością), ilości (ile sztuk, jaka wielkość, wymiar lub też jakie zachowanie) i czasu (konkretny termin lub wyznaczony okres realizacji). Należy pamiętać, że cele muszą być realne, akceptowalne i skuteczne (np. po jego zrealizowaniu musi coś ulec zmianie na lepsze).
- Menedżerów średniego i wyższego szczebla
Korzyści z udziału w szkoleniu
WIEM WIĘCEJ – znajomość
- Koncepcji zarządzania przez cele
- Zasad formułowania efektywnych celów
- Związków między celami biznesowymi firmy a celami pojedynczych pracowników
- Przedstawiania pracownikom celów w czytelny i zrozumiały sposób
- Motywowania przez cele
- Efektywnej oceny pracownika przez pryzmat ustalonych celów
DZIAŁAM SKUTECZNIEJ – trening
- Dostosowywania celów do poziomu zaangażowania i kompetencji pracowników
- Zastosowania prawidłowych metod formułowania celów
- Przekładania celów firmy na cele cząstkowe działów i pracowników
- Ustalania priorytetów
- Ustanawiania celów z pracownikiem
- Informacji zwrotnej maksymalizującej osiąganie celów
- Przeprowadzania systematycznych przeglądów oraz oceny postępu realizacji celów
CHCĘ OSIĄGAĆ – postawa
- Osobistej odpowiedzialności za rolę własnego zaangażowania w zrealizowaniu celu
- Spostrzegania wpływu własnego nastawienia na jakość zadania
- Wzmocnienia motywacji do pracy nad sobą i rozwijania umiejętności zawodowych
- Zwiększenia satysfakcji z wykonywanej pracy
- Zorientowania na rezultaty w codziennym działaniu
- Dążenia do skuteczności
- Odpowiedzialności za własną pracę i realizację celów firmy
- Samodzielności i przedsiębiorczości w podejściu do pracy
Zarządzanie czasem
- Zasad organizacji czasu
- Poznania metod planowania działań
- Narzędzi i technik zarządzania czasem
- Reguł skutecznego zarządzania czasem
- Efektywnego zarządzania komunikacją mailową, telefoniczną, papierową
Nabycie umiejętności
- Rangowania zadań, określania priorytetów
- Nabycia praktycznych umiejętności planowania i organizowania pracy
- Kontrolowania nakładu pracy na poszczególne obowiązki w miejscu pracy
- Skutecznego ustalania priorytetów zadań i lepszej organizacji własnej pracy
- Podniesienia kontroli monitorowania postępów w zaplanowanych działaniach
- Skutecznego korzystania z narzędzi pozwalających na stworzenie efektywnego systemu zarządzania własnym i czasem współpracowników
- Pracy pod presją czasu
- Identyfikacji i likwidowania czynników zakłócających pracę
Korzyści dla uczestników
- Zwiększenie satysfakcji z wykonywanej pracy
- Przejęcie odpowiedzialności za efektywne zarządzanie sobą w czasie
- Wdrożenie skutecznych praktyk pracy umysłowej i zarządzania czasem
- Zwiększenie efektywności zarządzania sobą
- Osobistej odpowiedzialności za terminowe wykonanie zadania
- Wzmocnienia motywacji do pracy nad sobą i rozwijania umiejętności zawodowych
- Zarządzanie przez cele
- Istota i podstawowe założenia koncepcji zarządzania przez cele
- Motywowanie i automotywacja pracowników przez cele
- Wizualizacja własnych uwikłań czasowych – metoda „m-m”
- Identyfikacja podstawowych „złodziei” czasu
- Rozpoznanie przeszkód sprawnego działania
- Ograniczanie barier organizacyjnych
- Definiowanie celów i planowanie działań
- Racjonalna praca według Kartezjusza (planowanie celów)
- Planowanie, ustanawianie celów
- Formułowanie celów na piśmie
- „Jednominutowe cele”
- Cechy efektywnego celu
- Proces planowania celów
- Analiza środków realizacji celów
- Standard dobrze postawionego celu
- Ćwiczenie techniki formułowania celów
- Wypracowywanie i doskonalenie celów na przykładach rzeczywistych celów z życia zawodowego
- Ustalanie priorytetów
- Ustalanie priorytetów
- Określenie zadań pilnych, ważnych i mniej istotnych – zasada Eisenhowera
- W jaki sposób dokonywać wyboru zadań priorytetowych?
- Dystrybucja nakładu czasu – analiza ABC i zasada Pareto
- Tworzenie harmonogramu i kalendarza działań
- Sporządzanie harmonogramów zadań Wymogi i warunki efektywnego formułowania celów
- Opracowywanie planów (dziennych, tygodniowych, miesięcznych, etc.). Umiejętne delegowanie zadań, Postępowanie w sytuacjach rutynowych
- Ustalanie terminów i ram czasowych planowanych działań
- Ograniczanie zakresu i kontrola swoich zadań
- Podstawowe reguły zlecania zadań i obowiązków
- Wyrażanie próśb i wydawanie poleceń
- Korespondencja i materiały do czytania
- Efektywny mailing
- Telefony i zebrania
- 10 reguł pozyskiwania czasu
- Zarządzanie sobą w czasie i realizacja celów
- Priorytety zawodowe
- Retrospekcyjny bilans czasu
- Świadome wykorzystywanie czasu a utrata kontroli nad planowaniem i wykonywaniem zadań
- Opracowanie planów: krótko, średnio i długoterminowych.
- Dokonanie analizy wykorzystania własnego czasu.
- Wyznaczenie celów według metody (SMART i MBO)
- Sporządzenie aktualnej Matrycy Czasu i nałożenie na nią Macierzy Eisenhowera po czym każdy ustali Priorytety czyli wartości organizujące nasz czas decydując, które zadania są ważne, ulotne, kryzysowe i drugorzędne.
- Dokonanie analizy ABC i sprawdzenie metodą planowania „Od końca”.
- Asertywna organizacja czasu
- Zachowania asertywne jako techniki wpierające zarządzanie czasem
- Analiza czynników, które wpływających na dezorganizację zaplanowanych czynności
- Efekt „piły”
- Wyrażanie osobistych opinii i przekonań
- Pozbycie się trudności odmawiania (trzystopniowa procedura, technika „zdartej płyty”)
- Wyrażanie uczuć negatywnych – przekazywanie konstruktywnych informacji zwrotnych i oddzielaniu faktów od opinii.