Zaproszenie do udziału w szkoleniu

„Zarządzanie zmianą – rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji”

Cel szkolenia
Status quo jest dobre wtedy, kiedy jest dobre – i nigdy więcej.

 

Obecna dekada charakteryzuje się dużym wzrostem jakościowym i ilościowym zmian w otoczeniu organizacji.

Zmienia się rynek, zmieniają się warunki, w których funkcjonują organizacje, zmieniają się też same organizacje. W organizacjach następują redukcje, firmy zmieniają sposoby działania, reorganizują się, łączą, dzielą, zmieniają produkt i usługi częściej i szybciej, niż chcielibyśmy i moglibyśmy się tego spodziewać. Zmiana staje się nieuchronna i nieunikniona.

Dla organizacji jest nie tylko koniecznością, jest także szansą na rozwój. Podobnie jest z pracownikami: chociaż zmiana burzy dotychczasowe status quo nie mamy wyjścia – musimy się jej nie tylko poddać, ale i ją kreować. Wiele spośród tych zmian nie chcemy i nigdy byśmy ich nie wprowadzili z własnej inicjatywy. Ale tak jak dla organizacji, dla każdego z nas może ona być także szansą na rozwój, a doświadczenie pokazuje, że właśnie konieczność zmiany jest motorem napędowym postępu.

Dlatego wydaje się niezbędne nauczenie siebie i pracowników skutecznych mechanizmów nie tylko radzenia sobie ze zmianą, ale także aktywnego w niej uczestnictwa. Najczęściej wiąże się to z dokonaniem zmiany sposobów myślenia oraz emocjonalnego nastawienia do zmian.

Pierwszym krokiem do zaakceptowania nieuchronności zmiany jest poznanie jej natury oraz prawidłowości i mechanizmów z nią związanych.

Celem szkolenia, w którym weźmiesz udział jest:

  • Przygotowanie pracowników do zmian w organizacji
  • Poznanie rodzajów zmiany
  • Zredefiniowanie pojęcia i postrzegania zmiany
  • Rozwinięcie umiejętności pozytywnego myślenia
  • Rozwinięcie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji zmiany
  • Poznanie sposobów radzenia sobie z oporem wobec zmiany
  • Doskonalenie umiejętności wspierania innych w procesie zmiany
  • Prezentacja efektywnych sposobów motywacji podczas zmiany
  • SWOT zespołu/organizacji
  • Zdefiniowanie roli i zadań lidera zespołu w procesie zmiany
  • Określenie potrzeb zespołu w aspekcie komunikacji w procesie zmiany
  • Budowanie kultury zmiany w organizacji
  • Tworzenie efektu synergii zespołu w procesie zmiany
  • Ocena i monitorowanie procesu wprowadzania zmiany

Dla współczesnej organizacji kluczowe jest, czy zmiana jest wymuszona (być może jest spóźniona), czy zmiana jest wyprzedzana na poziomie strategii działania i przygotowania do jej wdrożenia.

Niewątpliwie wyprzedzanie zmian jest elementem budowania solidnej i stabilnej pozycji na rynku.

Uczestnicy
Szkolenie kierowane jest do kadry kierowniczej, która funkcjonuje w organizacjach silnie przeobrażających się w burzliwym otoczeniu. Także do wszystkich osób, które chcą rozwijać swoją umiejętność zarządzania zespołami w nowoczesnej organizacji.

 

Korzyści z udziału w szkoleniu

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:

  • Zrozumieć czym jest zmiana dla organizacji
  • Zdefiniować własną postawę wobec zmiany
  • Zdiagnozować interesariuszy zmiany
  • Zdiagnozować poszczególne etapy zmiany
  • Przygotować siebie i zespół do zmiany
  • Wyznaczać w kontekście zmiany cele w oparciu o zasadę SMART
  • Rozpoznać szanse i zagrożenia wynikające ze zmiany
  • Radzić sobie z oporem wobec zmiany
  • Efektywnie zarządzać zespołem w sytuacji zmiany
  • Motywować innych
  • Stworzyć plan działania w procesie wprowadzania zmiany
  • Stosować adekwatną i efektywną komunikację w sytuacji zmiany
Program
    1. Wstęp
        • Powitanie
        • Przedstawienie celu i programu szkolenia
        • Zasady panujące podczas szkolenia (kontrakt)
        • Prezentacja prowadzącego oraz przedstawienie się uczestników
    2. Definicja i istota zmiany
        • Zmiana jako jedyny stały element w życiu jednostki i organizacji
        • Znaczenie zmiany dla jednostki i organizacji
        • Aspekt rozwojowy zmiany
        • Etapy rozwoju organizacji – model Greinera
        • Analiza otoczenia organizacji
        • Czynniki powodujące zmianę
        • Gotowość organizacji do zmiany
        • Analiza SWOT zespołu/organizacji
    3. Obszary zmiany
        • Zasoby ludzkie
        • Kadra kierownicza
        • Kultura organizacji
        • Zasoby rzeczowe
        • Struktura organizacyjna
        • Procedury, standardy oficjalne i nieformalne, zwyczaje
        • Blokady i bariery niesprzyjające wprowadzaniu zmiany
    4. Modele zmian
        • Model K. Levina
        • Model STD
        • Model zmiany planowanej
        • Model zmiany wg. M. Bartnickiego
        • Zmiana wymuszona
    5. Komunikacja w trakcie zmiany
        • Informacja o zmianie
        • Komunikowanie zmiany i bariery komunikacyjne
        • Komunikacja jako motywacja w procesie zmiany
        • Entuzjaści i sceptycy
        • Atrakcyjność zmiany
        • Jak uzyskać poparcie dla zmiany
    6. Inicjowanie zmian w organizacji
        • Punkty zwrotne w życiu organizacji
        • Tworzenie wizji przyszłości
        • Tworzenie celów, SMART
        • Działania na etapach zmiany
        • Style kierowania i rola lidera
        • Potrzeby i oczekiwania pracowników w procesie zmiany
        • Lider zespołu, lider zmiany
        • Monitorowanie procesu zmiany
        • Błędy w procesie wdrażania zmiany w organizacji
        • Aspekty psychologiczne w procesie zmiany
    7. Umiejętności istotne dla zarządzania zmianą
        • Myślenie strategiczne
        • Myślenie twórcze
        • Rozwiązywanie konfliktów
        • Umiejętność radzenia sobie ze stresem
        • Analiza sytuacji
        • Analiza problemu
        • Ocena relacji kosztów do strat
        • Zrządzanie stresem, działania profilaktyczne
        • Wybór najlepszej opcji
    8. Wywieranie wpływu w procesie wdrażania zmiany
        • Reguła konsekwencji
        • Reguła społecznej słuszności
        • Reguła zaangażowania
        • Reguła wzajemności
        • Reguła sympatii
        • Komunikacja podprogowa
    9. Narzędzia do rozwiązywania problemów podczas wdrażania zmiany
        • Rozpoznanie i definiowanie problemu
        • Metody heurystyczne w rozwiązywaniu problemów
        • Pętla przyczynowo – skutkowa
        • Wybór rozwiązania problemu
        • Wdrażanie wybranego rozwiązania
        • Ocena funkcjonalności wdrożonego rozwiązania
    10. Wdrażanie zmiany na poziomie jednostki
        • Rola rutyny i stereotypów
        • Wychodzenie poza schematy
        • Nawyk i zmiana – obydwoje wymagają czasu
        • Teoria wzmocnień pozytywnych
        • MUSZĘ czy CHCĘ
        • Błędy w procesie wdrażania zmiany
        • Zamrażanie efektów zmiany
Czas trwania
2 dni szkoleniowe
Koszt
2670 PLN + VAT
Metoda prowadzenia
Szkolenie jest prowadzone metodami aktywnymi z wykorzystaniem dynamiki grupy. Klasyczny wykład zastępowany jest w miarę możliwości dyskusją lub rozmową kierowaną, z wykorzystaniem przypadków z bogatego doświadczenia trenerów. Podstawowe metody szkolenia to: wykład, instruktaż, pokaz, prezentacje multimedialne, ćwiczenia, samodzielna praca. Szkolenie prowadzone jest w taki sposób, aby maksymalnie wyuczyć praktycznych umiejętności, możliwych do natychmiastowego zastosowania.
Wersja e-learningowa
Brak.
Do pobrania

Planowane realizacje