„Zarządzanie zmianą – rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji”
Obecna dekada charakteryzuje się dużym wzrostem jakościowym i ilościowym zmian w otoczeniu organizacji.
Zmienia się rynek, zmieniają się warunki, w których funkcjonują organizacje, zmieniają się też same organizacje. W organizacjach następują redukcje, firmy zmieniają sposoby działania, reorganizują się, łączą, dzielą, zmieniają produkt i usługi częściej i szybciej, niż chcielibyśmy i moglibyśmy się tego spodziewać. Zmiana staje się nieuchronna i nieunikniona.
Dla organizacji jest nie tylko koniecznością, jest także szansą na rozwój. Podobnie jest z pracownikami: chociaż zmiana burzy dotychczasowe status quo nie mamy wyjścia – musimy się jej nie tylko poddać, ale i ją kreować. Wiele spośród tych zmian nie chcemy i nigdy byśmy ich nie wprowadzili z własnej inicjatywy. Ale tak jak dla organizacji, dla każdego z nas może ona być także szansą na rozwój, a doświadczenie pokazuje, że właśnie konieczność zmiany jest motorem napędowym postępu.
Dlatego wydaje się niezbędne nauczenie siebie i pracowników skutecznych mechanizmów nie tylko radzenia sobie ze zmianą, ale także aktywnego w niej uczestnictwa. Najczęściej wiąże się to z dokonaniem zmiany sposobów myślenia oraz emocjonalnego nastawienia do zmian.
Pierwszym krokiem do zaakceptowania nieuchronności zmiany jest poznanie jej natury oraz prawidłowości i mechanizmów z nią związanych.
Celem szkolenia, w którym weźmiesz udział jest:
- Przygotowanie pracowników do zmian w organizacji
- Poznanie rodzajów zmiany
- Zredefiniowanie pojęcia i postrzegania zmiany
- Rozwinięcie umiejętności pozytywnego myślenia
- Rozwinięcie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji zmiany
- Poznanie sposobów radzenia sobie z oporem wobec zmiany
- Doskonalenie umiejętności wspierania innych w procesie zmiany
- Prezentacja efektywnych sposobów motywacji podczas zmiany
- SWOT zespołu/organizacji
- Zdefiniowanie roli i zadań lidera zespołu w procesie zmiany
- Określenie potrzeb zespołu w aspekcie komunikacji w procesie zmiany
- Budowanie kultury zmiany w organizacji
- Tworzenie efektu synergii zespołu w procesie zmiany
- Ocena i monitorowanie procesu wprowadzania zmiany
Dla współczesnej organizacji kluczowe jest, czy zmiana jest wymuszona (być może jest spóźniona), czy zmiana jest wyprzedzana na poziomie strategii działania i przygotowania do jej wdrożenia.
Niewątpliwie wyprzedzanie zmian jest elementem budowania solidnej i stabilnej pozycji na rynku.
Korzyści z udziału w szkoleniu
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- Zrozumieć czym jest zmiana dla organizacji
- Zdefiniować własną postawę wobec zmiany
- Zdiagnozować interesariuszy zmiany
- Zdiagnozować poszczególne etapy zmiany
- Przygotować siebie i zespół do zmiany
- Wyznaczać w kontekście zmiany cele w oparciu o zasadę SMART
- Rozpoznać szanse i zagrożenia wynikające ze zmiany
- Radzić sobie z oporem wobec zmiany
- Efektywnie zarządzać zespołem w sytuacji zmiany
- Motywować innych
- Stworzyć plan działania w procesie wprowadzania zmiany
- Stosować adekwatną i efektywną komunikację w sytuacji zmiany
- Wstęp
- Powitanie
- Przedstawienie celu i programu szkolenia
- Zasady panujące podczas szkolenia (kontrakt)
- Prezentacja prowadzącego oraz przedstawienie się uczestników
- Definicja i istota zmiany
- Zmiana jako jedyny stały element w życiu jednostki i organizacji
- Znaczenie zmiany dla jednostki i organizacji
- Aspekt rozwojowy zmiany
- Etapy rozwoju organizacji – model Greinera
- Analiza otoczenia organizacji
- Czynniki powodujące zmianę
- Gotowość organizacji do zmiany
- Analiza SWOT zespołu/organizacji
- Obszary zmiany
- Zasoby ludzkie
- Kadra kierownicza
- Kultura organizacji
- Zasoby rzeczowe
- Struktura organizacyjna
- Procedury, standardy oficjalne i nieformalne, zwyczaje
- Blokady i bariery niesprzyjające wprowadzaniu zmiany
- Modele zmian
- Model K. Levina
- Model STD
- Model zmiany planowanej
- Model zmiany wg. M. Bartnickiego
- Zmiana wymuszona
- Komunikacja w trakcie zmiany
- Informacja o zmianie
- Komunikowanie zmiany i bariery komunikacyjne
- Komunikacja jako motywacja w procesie zmiany
- Entuzjaści i sceptycy
- Atrakcyjność zmiany
- Jak uzyskać poparcie dla zmiany
- Inicjowanie zmian w organizacji
- Punkty zwrotne w życiu organizacji
- Tworzenie wizji przyszłości
- Tworzenie celów, SMART
- Działania na etapach zmiany
- Style kierowania i rola lidera
- Potrzeby i oczekiwania pracowników w procesie zmiany
- Lider zespołu, lider zmiany
- Monitorowanie procesu zmiany
- Błędy w procesie wdrażania zmiany w organizacji
- Aspekty psychologiczne w procesie zmiany
- Umiejętności istotne dla zarządzania zmianą
- Myślenie strategiczne
- Myślenie twórcze
- Rozwiązywanie konfliktów
- Umiejętność radzenia sobie ze stresem
- Analiza sytuacji
- Analiza problemu
- Ocena relacji kosztów do strat
- Zrządzanie stresem, działania profilaktyczne
- Wybór najlepszej opcji
- Wywieranie wpływu w procesie wdrażania zmiany
- Reguła konsekwencji
- Reguła społecznej słuszności
- Reguła zaangażowania
- Reguła wzajemności
- Reguła sympatii
- Komunikacja podprogowa
- Narzędzia do rozwiązywania problemów podczas wdrażania zmiany
- Rozpoznanie i definiowanie problemu
- Metody heurystyczne w rozwiązywaniu problemów
- Pętla przyczynowo – skutkowa
- Wybór rozwiązania problemu
- Wdrażanie wybranego rozwiązania
- Ocena funkcjonalności wdrożonego rozwiązania
- Wdrażanie zmiany na poziomie jednostki
- Rola rutyny i stereotypów
- Wychodzenie poza schematy
- Nawyk i zmiana – obydwoje wymagają czasu
- Teoria wzmocnień pozytywnych
- MUSZĘ czy CHCĘ
- Błędy w procesie wdrażania zmiany
- Zamrażanie efektów zmiany